18 april 2009

Överlevnadshajk

Små figurer i den stora stora skogen!

Fiskefälla

Vi fick en mört men kastade ut den igen!

Tuppkam

Hamburgare på avskalade sälgpinnar

Idag var några scouter i Svanåskogen med en "överlevnadskonstnär". Vi fick lära oss en hel del nya saker! På vägen till vindskyddet berättade han om olika växter som var ätliga. När vi kom fram fick vi i tillverka fiskfällor, ta ned torra grenar från höga träd, tälja tuppkammar, lära oss hur man gör en eld när det blåser mycket, göra grillgaller av pinnar och tre olika sätt att ta ut väderstreck! Han var otroligt duktig på att lära ut och man ville helst inte gå därifrån! Men Roger och jag skulle på 50-årsuppvaktning så det var bara att trava hemåt igen! Julia var glad över att få följa med hem för det var lite kallt. Nu är det åtta stycken som är kvar och ska övernatta därute i skogen och jag är inte avundsjuk! De ska göra sina egna vindskydd med slanor och presenningar! Om jag hinner ska jag nog gå dit i morgon bitti!

1 kommentar:

Anna sa...

Jag skulle inte kunna sova en minut ute nu, jag ska ha sommar och varmt då. Hoppas Fille inte frös allt för mycket, kram