18 april 2009

Nyhet!


Lammsteken var god, och R kom inte hem förrän närmare halv elva! Då var jag supertrött och gick till sängs omedel-bums! Som vanligt fick R en torr gammal macka på planet, så han åt av lammsteken, som var tillagad av kärlek! Jag gned in de med en kryddblandning som bestod av: olivolja, citronsaft, pressad vitlök, färsk rosmarin, grovmalen svartpeppar och salt. Sedan stack jag hål lite här och var och petade in vitlöksbitar! Det smakade inte kofta!

Men det var inte det jag skulle skriva om idag! När jag var och handlade igår och slängde fram några kronor så var det något konstigt mynt med bland dem!
-Nej, men vad är det där? sa jag och hann snabbt tänka vem som kan ha har lurat på mig den.
-Det är den nya kronan! sa hon på andra sidan disken. Jag har sparat en, sa hon. Det kommer inte ut så många.
-Då sparar jag min också! sa jag.
"Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet". Ett citat från Anton Rosells bok Studentbesöket i Finland. Det var en liten artikel om den i VLT idag! Det var ju lustigt! Det är alltså 200 år sedan som Sverige och Finland skiljdes åt! Ränderna avbildar havet som förbindelselänk mellan länderna.

Inga kommentarer: