27 december 2009

Lill-Nisses uppdrag, del 5


Vad är det som glimmar där borta?

Plötsligt går allting väldigt fort! Nedanför en bänk ligger den, mässingsskruven! Det finns bara en sorts skruv som blänker så mycket, skruven till släden! Jag har hittat den!!
Men vad är det som händer?! Förminskningspillret har slutat verka och Lill-Nisse blir stor! Han reser sig upp och framför honom står den ljuvligaste lilla flicka av folket!

Lill-Nisse hinner inte tänka. Någon tar tag i hans ena arm visar honom en plats i ledet. Jag är med i ett luciatåg!
Hur gör jag nu då? Han sneglar bakåt. Skruven ligger där, men hur har det gått till? Någon måste ha hittat den och tappat den igen.
Det här kan väl inte ta så lång tid, tänker han och följer med i ledet. Jag får väl plocka upp skruven på vägen ut.
Natten går tunga fjät...
De är framme vid altaret. Lill-Nisse sneglar på lucian. Han kan inte sluta att titta på henne, den mest underbara lilla varelse på denna jord!
Midnatt råder, tyst det är i huset...
De andra tomtenissarna börjar tassa omkring i en cirkel. Lill-Nisse får en knuff och en blick som talar om att han ska följa efter.Han tittar på lucian igen, som ser smått road ut. Har jag gjort bort mig nu?!
.
Det känns som en evighet, hur många verser är det egentligen?
Det börjar bli varmt också! Hur ska jag klara mig, ska vi inte gå mot utgången snart? Tasstasstasstass...
Äntligen färdigtassat, ska vi gå ut nu?

2 kommentarer:

Anna sa...

ha ha så han blev stor nu,så nu är de bara och vänta tills i morgon om vad sm ska hända :)

Kicki sa...

Ja, det kommer kanske ett slut imorgon:)