18 december 2009

Lill-Nisses uppdrag, del 3

Något stort, vitt och mjukt hänger på en krok brevid Lill-Nisse. Ett tomteskägg, som ser ut att räcka ända ned till golvet!
Vad var det gatan hette? Gatan där skruven lossnade från släden. Storvägen... Storgatan...Stor...Hm! Stora Gatan heter den!
Jag måste ta mig ut för att se om jag har hamnat rätt! Lill-Nisse har nog hamnat rätt om adressen på kartongen var rätt!
Han tar ett rejält tag om skägget och börjar glida nedåt. Halvvägs ned, händer något! Lampor tänds och han hör röster!
-Öppnar du är du snäll? Och kom ihåg att tända lyktan, säger en kvinnlig stämma.
-Ja då, svarar en annan med en hes röst. Hon skulle behöva smaka av våra dundertabletter från nisseverkstaden!

Lill-Nisse hänger kvar, försöker göra sig så osynlig som möjligt, hur nu det är möjligt med den färggranna dräkten! Helt stilla utan att blinka ser han en dam av folket komma in i butiken med snabba steg.
-Fort, kan någon hjälpa mig? Jag behöver en present till min systerdotter! Hon ska vara lucia och jag vill ge henne något fint efteråt.




-Nämen, titta där! Vad är det som hänger på skägget? Åh, vilken söt, fortsätter hon!
Nej,nej tänkte Lill-Nisse.Låt mig vara, ta inte mig!
Försent! En kall och lite fuktig hand, förmodligen av regnet, greppar tag om honom! Han kan inte göra någonting, ingenting kan han göra...

3 kommentarer:

Anna sa...

Stackars Lill-Nisse! men han hamnar nog bra till slut i allafall, de är ju jul snart :) Kram

Kicki sa...

Ja, man skulle ju kunna tro det:)

Maya sa...

Åhhh ..spännande!