Visar inlägg med etikett Tidningar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tidningar. Visa alla inlägg

09 september 2014

Mönster


Mönstertidningar från 1923! 


Flera lager med olika mönstrade tapeter! 


Jag klipper ur tidningar och gör mönstercollage! 


Det här är mitt bidrag till veckans tema i FOTOTRISS! Jag har blivit en flitig användare av Instagram och har varit med och trissat där från start...här på bloggen är det mitt första efter semestern...
 Måste nog skärpa till mig lite!

Det TÄVLINGSDAGS igen och jag har fått det hedersamma och roliga uppdraget att plocka ut 8 finalister!! Själv får jag avstå från tävlingen denna gång! Tre vinnare får presentkort från COOLSTUFF! Det finns många roliga och smarta grejer där, själv har jag kunnat gotta mig i en del saker så som grilliput, bagagevåg, frozzypack...

Nu ska jag fortsätta att titta på alla fina bidrag...blir inte lätt det här!



13 augusti 2013

Jesus Amalia!



Jag vet!! Du är ivrig på att få höra fortsättningen av roadtrippen men först kommer det här:
Det var i söndags eftermiddag och vi skulle äntligen få smaka på en himmelsk sorbet som Julia hade gjort! Fyra lager, fyra olika smaker! Till det, jordgubbar och Arlas mjukglass som äntligen har kommit hem:) Jag hade fått en bit tilldelad och klickade själv på glassen, tog en bild med mobilen och började äta! När jag hade ätit blev det en Instabild och såg att glassen såg ut som ett ansikte! Det var ju roligt!:)

Morgonen, dagen efter, hade storasyster tipsat mig om att skicka in bilden till Aftonbladet! Jag klickade vidare på länken som hon skickat och tänkte: -Ja, det kan jag väl göra! Efter det tag ringde det på min mobil. Jag var fullt upptagen med att böja till skalmarna på mina nya glasögon och brydde inte om att svara (kände inte igen numret)! Strax efter ringdedet igen, samma Stockholmsnummer...svarade inte, var inte klar! Efter ett tag ringde det igen, ett mobilnummer och jag svarade! -Hej, jag ringer från Aftonbladet...


I tidningen idag 


Imorse fick jag veta av min andra syster att det var 1700 delningar på Facebook och 54 Twitter!!! Herregud hade jag vetat det här!! Idag på lunchen var det ett 08-nummer som ringde men jag hade inte tid att svara just då! Jag kan härmed intyga att det skrivs inte alltid som man säger...och inte kan de stava heller!

Läs mer på Aftonbladet...blir helt slut!



13 juni 2013

Avslutningsmiddag


Hej! Ikväll är det dags för avslutningsmiddag för niorna och jag och två andra mammor har stått för planeringen, fördelat ut arbetsuppgifter till andra föräldrar Vi har träffats varje eller varannan vecka med start före påsk och idag har bara resten kvar!


Finlands vita ros blommar för fullt!
Det brukar vara ett färgtema på de här tillställningarna och vi har valt gult! Gult för ljuset, värmen, solen och sommaren!:) Alla som är med ska ha någon gul detalj på sig! Det blir nog sent ikväll och imorgon är det bara att pallra sig upp och gå till kyrkan. Efter det ska alla nior, eller de som vill, åka till Gröna Lund! Julia ska åka med och det blir nog en trött tjej vi hämtar hem fredag natt! Hon har lovat att baka jordgubbstårtor till avslutningen också, hm, hur löser vi det?



Min snigel har blivit kändis!

15 november 2012

Gubben i lådan!


Kom hem sent igår för vi hade klubbkväll på jobbet! För ett halvår sedan var Ernst med oss och nu har han landat hemma hos mig! Tack systeryster för den presenten, ska bläddra i den imorgon på min lediga dag!:)

07 oktober 2012

Rom, sex och Ernst!


Snart är det dags för den återkommande matträffen med syskon och respektive! Ska bli så kul men blir lite förbryllad över deras inbjudan den här gången: Är det sex-tema på gång? Är det sexig klädsel som gäller? Eller är det så enkelt som att vi är sex personer som kommer?;)


Rom here I come, eller som jag skulle säga på italienska, arrivo, arrivo!
Jag fick den här fina boken i present och den verkar innehålla en hel del bra tips!
Nu är det dags att ta tag i planeringen ordentligt!


Syster har ordnat en provsmak på Ernst! Det ska bli spännande och se vad det kan vara! Tack Anna!
Jag kommer med en tidningsrecension senare, när jag fått den och läst den!


Ikväll börjar äntligen programmet som hela familjen sitter och tittar på: Solsidan! Det är inte ofta man får sällskap av sonen vid TV:n så det är bara att passa på att njuta!
Ha en fortsatt trevlig söndag! Jag ska börja med potatisgratängen nu, hej då!



14 april 2012

Glädje


Glädje! Svårt tänkte jag, för det finns så mycket...
Idag när jag läste tidningen såg jag det här och 
det fick mig att småle och gjorde mig glad!

Fler tolkningar av GLÄDJE, <-----klicka!


04 april 2012

Aprilväder!


Nu ska vi se...hm, ska försöka få ut något positivt av det här...

Hyfsat på torsdag men behåller nog mameluckerna på, blir lite dragit annars!
Fredag, fredag, fredag...JA, hem till storasyster på mat-temakväll! Vårjackan kan hänga där den hänger och jag behöver inte visa mina bleka ben!
Lördag vilodag...
Söndag: snö och sol, kan de inte bestämma sig! Hem till svärföräldrarna på påskmat, vad bra, vi behöver inte duka ute! Det går fortare att äta då och vi kan åka hem och fortsätta med trädäcksbygget, för det är vår plan inför helgen! Det blir lite kallt men...man får väl helt enkelt tända en brasa!

Ikväll kommer mannen hem! Han åkte i fredags så jag har varit ensamstående några dagar! Idag behöver jag inte åka halv sju för sonen har tagit ledigt. Två dagar jobb på påsklovet får räcka, och jag kan starta klockan 8 istället:)

Myspys, det är lill-lördag idag!



24 januari 2012

Frun i huset



På 50-talet infördes en Frufridag den 24 januari! Det innebar att mannen skulle ta över kvinnans hushållssysslor för en dag! Tänk på det idag...för inte har den väl raderats från almanackan?!

Min man skojade med mig och sa: -Då åker du och storhandlar idag då?



01 november 2011

Hjärngympa!


Det är hett att träna hjärnan läste jag i tidningen Chef. (får den för att jag är chef i huset;), men hjärnforskarna varnar för stress!
Hyperstressade, twittrande hjärnor kan till slut bara producera twitterkorta tankar. Det är bevisat att det går att träna hjärnan, att ge den hjärngympa. Att smartphoneträna hjärnan mellan barnhämtning, jobb och bussen gör varken från eller till för hjärnan. En kraftig fragmenterad dag och att aldrig få stressavbrott är knappast ett bra underlag för hjärnan!

Alfapetspelarna som kör Wordfeud har efter en tids spelande övat upp en förmåga att känna igen nonsensord från riktiga. Ordtester har visat resultat 20 procent bättre resultat för alfapetsspelarna än för icke-alafapetsspelare!
Osv, osv...

Summa kardemumma:
Sov bra, njut av vänner och rör på dig , och tänk på att hjärnan är ett komplext system som behöver återhämtning!

Även jag har fastnat! Numera sitter vi i en varsin soffa, varsitt rum eller var som helst och spelar! Måste nog tvinga oss att plocka fram det gamla hederliga spelet igen!
Det är grannens hund Elsa på bild som brukar smita hemifrån och hälsa på oss!



18 oktober 2011

Hjälp!


Nu blir jag riktigt orolig...
Har irrat runt och letat efter en tändsticksask men inte någon av de här! Jag tömde en på den sista stickan för att lägga i en annan sak (till dig Beate) och nu hittar jag inte asken!!!

Har sparat en artikel som är högst aktuell idag: Bästa skydden mot alzheimer.
1) RÖK INTE - "Rökning är farligt, man får en försämrad hjärt- och kärlfunktion." Jag röker inte!


2) DRICK MÅTTLIGT - "Den har en lätt skyddande effekt om man håller sig till ett glas vin om dagen. För stor konsumtion har totalt motsatt effekt". Dricker vin men ska ändra så det blir mer skyddande:)!

3) HÅLL HJÄRNAN AKTIV - "Ta kvällskurs, utbilda dig, dansa, läs, påta i trädgården eller lös sudoku. Stärker hjärnans kapacitet. Mental stimulans kan öka aktiviteten i de delar i hjärnan som är viktiga för minnesfunktioner." Jag läser ibland, dansar galet ibland, påtar i trädgården ibland och löser sudoku ibland! Har börjat med Wordfeud!!


4) RÖR PÅ DIG - "Fysisk aktivitet är oerhört viktigt för hjärnan. Generellt bättre att ha ett aktivt liv än ett passivt." Jag försöker verkligen, två veckor i sträck har jag sprungit vid två tillfällen och jag går till och från jobbet från bilen (ca 30 min totalt)!

5) MÅ BRA PSYKISKT - "Depression kan vara ett tidigt tecken på risk för senare demensutveckling. Depression kan också vara ett tecken på redan utvecklad demens." Senaste halvåret har varit en deppig tid...

6) KOLLA BLODTRYCKET - Högt blodtryck medför klart ökad risk. Ytterst viktigt att redan i 30-40 årsåldern se till att kolla sitt blodtryck och blodfetter." Blodtrycket var lite högt senast jag tog det för några år sedan men kunde bero på att jag var lite nervös. Kanske ska kolla igen...


7) TÄNK PÅ KOSTEN - "Fibrer, fisk och vitaminer vet vi är nyttigare än mycket fett och kolhydrater. De som äter fet fisk som makrill, lax och sik har bättre utgångsläge än de som äter den där oxfilén med bearnaisesås och pommes frites." Vi äter lite fisk men jag skulle kunna köpa makrillburkar och se till att jag får i mig det åtminstone! Grilla kött är ju så gott!


Hälften av alla alzheimerfall hos äldre personer orsakas av livsstilsfaktorer som vi själva kan påverka, enligt en ny amerikansk (!) studie. Här är riskfaktorerna:

LÅG UTBILDNING
RÖKNING
LÅG FYSISK AKTIVITET
DEPRESSION
HÖGT BLODTRYCK
DIABETES
ÖVERVIKT

Källa: Expressen

Skulle jag behöva vara orolig? Ja, för det finns i släkten, och även om det inte är bevisat att det skulle vara ärftligt så blir jag lite fundersam...
Jag visste var jag hade den här artikel i alla fall:)
Nu ska jag gå på crossen, Julia får leta efter asken när hon kommer hem och BP får vänta på vinsten ett tag till!


23 februari 2011

Mindfullness

Öva dig att närvara
.

Foto: Julia


Sitt med rak rygg på en stol utan att luta dig mot ryggstödet.
.
Fäst uppmärksamheten på andningen och blunda. Fokusera på andningen och lyssna på andetagen. Känn efter om du har andningen i bröstet eller magen.
.
Följ inandningen hela vägen in igenom näsan eller munnen i ett ordentligt andetag. Följ sedan utandningen hela vägen ut. Fortsätt så. Låt dina tankar komma och gå, det brukar vara fullt av dem. Se tankarna, släpp dem och fokusera igen på andningen. Källa: livelife
.
Jag tänker väldigt mycket och det här handlar då bland annat om att släppa taget om tankar framåt och bakåt i tiden, inget annat...plus att det finns 9 bra skäl till enligt en lista!

Nu släpper jag tanken- "måste ut och gå"...
.

11 oktober 2010

Äldre bäst?

,
Bör en man gifta sig med en kvinna
som är äldre än han själv!?
.
Vi frågar de svarar, Femina 1947!

Jag är nämligen tre år äldre än min man!
.

28 juli 2010

VLT


Ett litet knyte låg i postlådan idag, kan det vara en vikarie som kör?!
Precis som igår glömde jag skaka tidningen innan jag gick in, så en liten tvestjärt gjorde mig sällskap vid frukostbordet!

22 juli 2010

Italienskt mode

Det började regna, eller det droppar iaf!
Tillräckligt mycket för att jag ska hålla mig inne!
Jag passar på att titta i...
.
...modetidningarna och en inredningstidning som jag...
.
...köpte i Milano innan vi åkte därifrån!
Följde med en anteckningsbok också, trevligt!
Ja, Karoline du kan få ta över dem efter mig!